Gå til indhold
  • Der er ingen forslag, da søgefeltet er tomt.

5 spørgsmål, der kan hjælpe dig med effektivt at fremme udviklingen af dine egne færdigheder & kompetencer

Hvordan kan du udvikle dine færdigheder så effektivt som muligt? Hvorfor lære nye ting?

Den rette ekspertise er afgørende for en organisation, og udvikling af ekspertise er nøglen til succes. På udfordrende markeder strammes konkurrencen konstant, og det er ikke underligt, at stærk og varieret ekspertise gør organisationer mere smidige til at overvinde forskellige udfordringer.

Det samme gælder for individer – for dig selv. For at udføre arbejdet inden for dit felt skal du have en bestemt slags ekspertise. Ved at udvikle den yderligere og mere varieret, vil du skille dig positivt ud på din arbejdsplads eller for eksempel blandt en stor gruppe af jobsøgere. Når ekspertise dækker et bredt spektrum af færdigheder fra dit felt såvel som omkring det – såsom opdaterede digitale færdigheder og arbejdslivsfærdigheder – bliver de udfordringer, der kommer din vej, lettere at løse.

Hvordan kan du udvikle dine færdigheder på en måde, der passer dig? Stil dig selv fem vigtige spørgsmål, og du vil finde en klarere retning for udviklingen af dine færdigheder.

1. Hvilke mål har jeg, og hvad vil jeg opnå i mit arbejde?

Før du kan begynde at udvikle dine færdigheder på en fokuseret måde, skal du også vide, hvad du vil opnå. Er dit mål at:

  • styrke dine nuværende færdigheder?
  • tilegne dig ny viden?
  • udvikle dig inden for et specifikt nyt område?
  • ...eller noget andet?

At starte og fremme udviklingsprocessen gøres lettere ved at bryde den ned i mindre, mere håndterbare dele, hvis hovedmålet føles uklart.

Hvis dit langsigtede mål er for eksempel at være en mere tilgængelig vejleder, start med små dele: "gennemgå en specifik vejlederuddannelse," "start ugentlige nyhedsmøder med teammedlemmer," eller "bed om feedback en gang om måneden."

2. Hvad er min foretrukne måde at lære nye ting på, og hvad motiverer mig ikke?

At lære nye ting behøver ikke altid betyde, at deltage i et kursus eller coachingprogram (selvom de er meget effektive og funktionelle måder at udvikle ekspertise på!) – læring kan ske på utallige forskellige måder, hvoraf den vigtigste er at finde den mest behagelige for dig selv. Tvungen læring kan ofte føles unaturlig eller besværlig fra starten

Bliver nye ting bedst i din hukommelse, når du lytter til en podcast? Føles det lettere at gennemgå en træningspakke, når du kan dele den op i små dele og bruge lidt tid på læring ofte i stedet for at håndtere alt på én gang – eller omvendt?

3. Hvad er det bedste tidspunkt for mig at lære noget nyt?

Ligeledes til at vælge den rette måde at lære på, er det ofte bedst at finde det rette tidspunkt ved at prøve. Det største problem for mange er at finde tid til læring i en travl tidsplan, og når egne mål ikke skrider frem, bliver tackling af udfordringen kun sværere.

Derfor er det værd at afsætte en lille del af tiden til læring med jævne mellemrum fra kalenderen, for eksempel 15 minutter hver fredag. Et kvarter lyder ikke af meget, men som rutine samler læringstid hurtigt timer. Måske er læring af noget nyt en god måde for én selv at starte eller afslutte arbejdsugen på?

4. Hvordan kan jeg anvende det, jeg har lært, i praksis?

Udvikling af ekspertise handler ikke kun om at indsamle ny information, men naturligvis også om at anvende det i praksis. Og det holder også, at man lærer ved at gøre: praktisk træning og udnyttelse af færdigheder styrker det, man har lært, og hjælper med at gøre teori til en del af hverdagen.

Når du lærer nye færdigheder, så tænk også på de situationer, hvor du kan bruge din ekspertise. Der er meget sandsynligt mange andre situationer end de mest oplagte muligheder.

Hvis du for eksempel har lært at bruge kunstig intelligens til at producere tekst, kan du måske bruge den logik, du har lært, til andre behov, såsom at redigere billeder eller lave forskellige planer.

5. Hvad er en arbejdsmetode for mig til at evaluere min succes?

Regelmæssig selv vurdering er en vigtig del af færdighedsudvikling, men det kan også gøres på mange forskellige måder.

At liste nye færdigheder og skrive en skolekarakter bagefter fungerer næppe som et effektivt værktøj til selv refleksion (men hvis det fungerer for dig, så gør det!), men evalueringen af udviklingen kan også være relateret til læringsmåden og mål. Til evaluering kunne du overveje for eksempel:

  • feedback anmodet fra kolleger eller vejledere og reflekter over dine egne tanker
  • lykkedes anvendelse af en ny færdighed i en arbejdssituation
  • hurtigere eller glattere afslutning af visse opgaver takket være den nye viden.